Molo w Międzyzdrojach od 2024 roku bez pawilonów handlowych
W 1994 roku z funduszy miejskich rozpoczęto pierwszy etap budowy nowego molo. Pierwsza część miała długość 120 m i została oddana do użytku w 1996 roku.
W 2003 roku z inicjatywy firmy Adler-Schiffe Polska sp. z o.o przystąpiono do prac przedłużających molo. W 2004 roku molo zostało przedłużone o 275 m, a oficjalne otwarcie nastąpiło 19 marca 2005 roku. Obecnie długość molo wynosi 395 metrów, posiada status przystani morskiej i jest najdłuższym w Polsce.
Właścicielem molo w Międzyzdrojach jest Skarb Państwa. Spółka Adler-Schiffe Polska jest jedynie użytkownikiem obiektu, z którą po zakończeniu inwestycji podpisano umowę dzierżawy na 40 lat. Kosz budowy nowego molo był ogromny i ówczesne władze miasta nie były w stanie przystąpić do realizacji przedłużenia molo, więc z pomocą przyszła spółka Adler-Schiffe >>, która sprostała temu zadaniu, ale koszty inwestycji muszą się zwrócić (nikt nic nie buduje za tzw. free). Do tej pory inwestor stara się pozyskać środki z wiosenno-letnich rejsów statkiem oraz z dzierżaw punktów pośrodku molo (prawdopodobnie są to śmieszne kwoty, w porównaniu z poniesionymi kosztami budowy molo).
Adler-Schiffe czuje ogromny społeczny nacisk, iż molo w Międzyzdrojach powinno być w całości spacerowe, więc na komisji RM wstępnie zaproponował od 2024 roku likwidację punktów handlowych i wprowadzenie symbolicznej opłaty wejścia na molo 10 zł (mieszkańcy mają być zwolnieni z opłaty). Dodatkowo poinformował, że rezygnuje z budowy nowego wejścia na molo, omijając pasaż handlowy. Międzyzdrojscy Radni powołają doraźną komisję, która będzie wspólnie uzgadniać wszystkie propozycje z Adler-Schiffe. Na Sesji RM radni stwierdzili, że w wakacje nie ma przejazdu dla osób z niepełnosprawnością oraz dla matek z wózkami (przejście w pasażu handlowym miejscami jest zbyt wąskie i panuje ogromny ścisk). Pasaż przy molo należy do wspólnoty mieszkaniowej.
To są na razie wstępne koncepcje, gdy zajdą kolejne zmiany, to będę informował Państwa na bieżąco.